trip en rest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu trip en rest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu

trip en rest

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo en Tim

20 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Ik heb deze blog geschreven terwijl ik in de auto terug vanuit Nickerie zat. ik zat in het zonnetje en de kerstmuziek klinkt door de speakers.. RAAR!

ik wil jullie graag vertellen wat wij afgelopen weekend (12-15 dec) beleefd hebben. Voor ik begin waarschuw ik jullie. mijn verhalen, de foto's en jullie inlevingsvermogen is niets vergeleken met het echte, real life.

We zijn op trip geweest naar de Raleighvallen en Voltzberg. donderdag om half 5 begon ons avontuur. de bus kwam ons ophalen waarna ons een lange reis te wachten stond. inclusief bil massage van de slechte weg..
om ongeveer half 12 kwamen we aan in het donker.. geloof me in het tropisch regenwoud is het echt donker. we hebben de hangmatten opgehangen en zijn gaan slapen. We hadden eigenlijk geen idee waar we waren. volgende ochtend word je wakker met een mooie opkomende zon, aan een rivier midden in het regenwoud.
in een hangmat slapen met geluiden uit het regenwoud op de achtergrond is echt geweldig.
maar goed de echte trip ging nu pas beginnen voor ons gevoel. om op de plaats van bestemming te komen moesten we nog een tijd met de boot. je vaart over een rivier (welke precies weet ik niet meer...) met aan beide kanten een muur van bomen. prachtig om daar tussen te varen, en jongens wat een frisse lucht!!

Onderwerg kwamen we een kaaiman tegen en natuurlijk veel mooie vogels. Toen we aankwamen, zag het er geweldig uit. het was een groot houten gebouw waar we onze hangmatten konden ophangen. we hebben hier twee nachten geslapen. de omgeving daar was prachtig, we zaten aan het water waar allemaal rotsen in waren. het zag er geweldig uit.
Na de hangmatten opgehangen te hebben en wat rondgekeken te hebben gingen we richting de moedervallen van de Raleighvallen. we liepen volledig door de jungle heen, super gaaf.
op een gegeven moment zegt Hannah heel rustig, er ligt hier een slang. iedereen schrikt en springt weg. op dat moment kwam hij omhoog en werd die actief. er waren al een aantal mensen overheen gelopen.. wij stonden nog achter de slang er zijn met een omweg weer op het pad gekomen.
later hebben we thuis opgezocht wat voor slang het was... Als hij een van ons had gebeten kon het binnen een paar minuten gedaan zijn. heftig dus! het blijft toch het tropisch regenwoud.

maar goed, terug naar de trip, op deze weg heeft tim ook heel lekker een larve gegeten.. BAH! ik zelf sta open voor veel dingen maar dat..
de moedervallen waren mooi maar niet heel boeiend. we hebben daar nog in het water gezeten en beetje gezwommen. iets verder op in het water zaten hele grote dikke alen, sidderalen. Was gaaf om ze een keer in het wild te zien.
Die avond zijn we redelijk optijd gaan slapen want de volgende dag was DE dag, Voltzberg beklimmen!!
de berg is zo'n 240 m hoog, een loop van 3uur heen en 3uur terug. (voor mijn gevoel hebben we er langer dan dat over gedaan)
Je loopt ook hier weer volledig door het oerwoud. Toen na een paar uur de berg inzicht was gingen we uit ons dak, hij was zoveel hoger dna in het echt! we konden onze ogen niet geloven. Op dat moment begon het te regenen.. als het regent mag je de berg niet op omdat het dan glad is. gelukkig stopte het na een gegeven moment en konden we richting de berg lopen. toen we bij de berg aankwamen was de berg alweer zogoed als opgedroogd want het steen is warm. wat was nog een aardige klim en soms best wel stijl maar we hebben het gedaan!
elke keer als we hoger kwamen kwam er weer een wauw bij. en toen we boven op de berg stonden waren we stil. je kan vanaf de Voltzberg zo'n 80% van het tropisch regenwoud van Suriname zien. BIZAR! het was zo mooi. Als ik er aan denk word ik er weer stil van. zeker een aanrader.
we hebben daar een tijdje gezeten e zijn toen weer terug gegaan. de terug reis was neit zo fijn, je bent er op een gegeven moment wel klaar mee en op het laatst kregen we ook nog een tropische regenbui over ons heen. opzich wel gaaf om mee te maken een tropische regenbui in het tropisch regenwoud... maar we waren van top tot teen helemaal doorweekt!

op de terugweg mochten we bij een waterval zwemmen waar je ook onder kon staan, was heel gaaf. heerlijke rugmassage. daarna mochten we terug dobberen. de boot had ons in het begin afgezet bij een plek vanaf waar we de berg op konden lopen. op de terug weg kregen we een zwemvest aan en mochten we terug dopperen. in het water zitten enkele stroomversnellingen en wat rotsen. het was dus uitkijken en verder heel chill, we waren toch al zeiknat.
Redelijk gesloopt waren we die avond. maar het was zeker de moeite waard!!
de voglende dag hebben we doodskopaapjes bananen gevoerd en hebben we nog een beetje rondgekeken opzoek naar dieren. en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. een slopend maar gaaf weekend.

Hier in Suriname zit de kerstsfeer er al lekker in, maar ik voel het nog niet zo. gister hadden we wel kerstdiner op tim zijn stage. het voelt wel als kerst maar het is bloedheet. vandaag is de laatste werkdag en dan hebben we lekker twee weken vakantie. fijn!
als het goed is word het alleen maar feesten rond kerst en oud en nieuw hier, we zijn benieuwd en houden jullie op de hoogte!

in Nederland is het volgens mij koud, maar geniet wel van de vrije dagen. en alvast fijne kerst en gelukkig nieuwjaar :-)

• 23 December 2013 - 15:12

Juutje:

fa waka lieverds

danki voor de karta, heel leuk
    jullie ook een heel lekkere kresdey en een heeeeeeeeeeeeeel gelukkig nieuwjaar

veel lobi van ons
    Juutje en Marcus