Even bijkletsen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu Even bijkletsen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu

Even bijkletsen

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo en Tim

09 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Ik heb al heel lang niet geschreven.. de laatste keer was 17 november.
Wat er allemaal in die tussentijd is gebeurt is veel, is even kijken of ik het allemaal nog wel weet!
laten we beginnen bij de week van 18 tot 24 november..

die woensdag, 20 nov, had ik mijn eerste activiteit op stage. De nationale voorleeskampioenen van 2013 werden allemaal uitgenodigd om het feestelijk aftesluiten. het was onwijs leuk, er werden voorleesambassadeurs benoemd en er waren optredens. Ook was het de dag van de rechten van het kind dus had het een dubbele betekenis en werden de kinderen in het zonnetje gezet. Tijdens zo'n evenement zie je pas goed hoe de stichting de werk gaat. ik vind dat ze leuk omgaan met de kinderen maar ook met elkaar en de mensen die erbij helpen.
wat mij erg is opgevallen is dat je persoonlijk bedankt word voor het meehelpen. ik vind het alleen maar leuk om mee te helpen natuurlijk maar er komt echt iemand naar je toe om je even een schouderklopje te geven. dit zorgt voor een goede werksfeer en werkt prettig. daarnaast ben ik lekker bezig en vind ik dat ik leuke collega's heb. ik voel me echt thuis bij deze stichting. Er word heel wat afgelachen en er hangt een goede sfeer onderling.

Dat weekend was iemand uit het guesthouse jarig, we hadden een kleine verrassing voor haar want ze was uiteten en wist niet dat we het met zn alle zouden vieren. was zeker geslaagd en er werd door de huisbaas gelijk een vuurpijl afgestoken!
Die zondag, 24 november zijn we samen met Beth en Ross naar Saramacca geweest, Groningen. De baas van Beth had daar een groot huis afgehuurd met zwembad op een geweldige plek. we zijn daar heen geweest, was nog wel even zoeken.. en iedereen was moe dus was gezellig in de auto haha. daar aan gekomen was het echt prachtig, aan de rivier met oerwoud aan de overkant. het weer was geweldig, lekker windje. we waren allen redelijk moe dus hebben niet veel gedaan, beetje gegeten en gekaart daar. was heel gezellig en super leuk om te zien. ook is het leuk om even tussen wat andere mensen te zijn, andere input en andere omgeving, doet een mens goed.

maandag 25 november was onafhankelijkheidsdag. elk jaar vieren ze onafhankelijkheidsdag in een ander district. dit jaar was het in Para. niet zo heel ver van Paramaribo gelukkig. we zijn daar met een grote groep uit het guesthouse heen gegaan, we hebben een busje genomen die kant op en had niet verwacht dat het zo groot zou zijn. het was een groot terrein waar het onwijs druk was.
er stonden natuurlijk overal eetkrampjes (mmmmmh!) en er was een groot podium. de opening was dat er mensen met een parachut uit het een vliegtuig sprongen met de surinaamse vlak eraan. was een leuke opening.
vervolgens begon de parade. de parade bestond voornamelijk uit politie, militaire enz. later kwamen er ook tanks en legerautos voorbij. het was erg indrukwekkend. ook kwam de president langs om zijn land en zijn militaire te begroeten. dit was ook wel gaaf om te zien, wel een beetje raar ook overigens.

die week was voor mij een korte week omdat ze hier altijd de laatste vrijdag van de maand vrij zijn. zaterdag hadden we weer een surprise party voor iemand uit het guesthouse, het was zeker een succes! ze had het echt niet verwacht. surprise parties blijven leuk!
zondag was het wereld aids dag, we hebben niet zo veel gedaan al voelde het wel een beetje raar voor mij. er had zo'n mooi evenement kunnen staan.. maar aan de andere kant ben ik heeeeel blij met dat ik hier zit en merk ik dat ik veel lekkerder draai dan dat ik de eerste maand deed.

dinsdag 3 december hadden we onze eerste surinaamse verjaardag! Helen, de schoonmaakster bij eht guesthouse had ons uitgenodigd om langs de komen. in het begin twijfelde we een beetje omdat we niet wisten wat we konden verwachten. we zijn uiteindelijk wel gegaan en daar ben ik heel blij mee. het was leuk om mee te maken, super gezellig en echt onze ogen uit gekeken. de verjaardag was van haar zoontje van 2 en was een groot feest, vele djogo's (liter bier) kwamen op tafel en er werd flink gedanst. we zijn niet te lang gebleven want de rest van de week zou ook druk worden.

woensdag 4 december ging de film hoe duur was de suiker in premiere! The back lot waar Tim stage loopt heeft dit geheel verzorgd. wij waren gevraagd om levende standbeelden te zijn voordat de priemere begon. uiteindelijk stonden we op de rode loper en liepen alle mensen langs ons naar binnen. bloed heet hadden we het in die kleren, dat ze dat vroeger droegen... helaas waren wij natuurlijk de bad guys maar het was wel erg leuk om te doen. mensen liepen voorbij en vonden het geweldig. we werden de hele tijd gefotografeerd en gefilmd.. heel raar ook! mensen gingen voor je staan en met je op de foto. ben benieuwd op welke facebook pagina's we allemaal staan.. Was wel heel leuk om mee te maken. we hebben de actices ontmoet en zijn met hun op de foto geweest, daarnaast hebben we ook de schrijfster ontmoet. die avond zelf konden we de film helaas niet zien, maar het was een geweldige avond.

donderdag 5 december werd ik wakker en had ik op mijn mail een gedichtje staan van papa en mama. sinterklaas zou me bellen en een pakketje voor mij hebben. en ja hoor, sinterklaas belde. ik ben onder stage snel even heen en weer geweest naar de pakketdienst, wat en groot pakket hadden papa en mama gestuurd! de hele dag moest ik wachten tot tim en ik beide thuis waren, heeel vervelend! voelde me weer een klein kind die haar verjaardag morgen gaat vieren.
er zaten een boel cadeau'tjes in het pakket. we hebben kleding gekregen, kaasfondue, chocolade letter, twee tijdschriften, nieuwe maskara en kerstversiering voor in onze kamer. super leuk! we waren er heel erg blij mee! ik heb echt de allerliefste ouders! hihi.
die avond vierde we sinterklaas met het guesthouse. we haddne lootjes getrokken en er waren mooie gedichten gemaakt. het blijft leuk om dat te doen!

ik voelde me donderdagavond al niet zo lekker en ben vrijdag thuis gebleven van stage, had hoofdpijn en buikpijn. na een hele dag slapen ging het weer stukke beter met me. zaterdag hebben we ook lekker rustig aan gedaan omdat we die avond het afscheidsfeestje hadden van een paar meiden uit het guesthouse.. aankomende donderdag gaan er 7 meiden terug naar nederland.. zal wel even wennen worden als die er niet zijn! we gaan ze wel missen hoor! het feestje was zeker gezellig en een goed afscheid.

zondag 8 december gingen we naar fort zeelandia om een tour te doen. toen we daar aankwamen bedachten we ons opeens dat het 8 december was.. of te wel de dag waarop de decembermoorden plaatsvonden.. er was een grote groep die bloemen ging leggen en daar even stil bij stond. was heftig en prachtig om te zien. ergens voelde we ons opgelaten maar ergens waren we ook vereerd, blij, dat we dit mee konden maken. je staat er dan echt even stil bij. er staat een grote steen waarop alle namen staan van de mensen die vermoord zijn, er lagen een heleboel bloemen en als je op de muur keek zag je alle kogelgaten.. wauw heftig..
die avond zijn we naar hoe duur was de suiker geweest. was een heftig dagje dus. de film vond ik erg mooi en ben blij dat ik hem hier in suriname heb kunnen zien. in de bioscoop in suriname gaat het anders dan in nederland, er word veel meer gereageerd op de film en dingen geroepen. dit maakte het wel erg leuk.

nu zijn jullie weer volledig op de hoogte van wat er hier allemaal afspeelt. het is hier nog steeds heel fijn en ik geniet elke dag. ik ga proberen wat meer optijd te schrijven want ik houd het anders niet meer bij wat ik wanneer heb gedaan.
heel veel liefs vanuit het ontzettend warme suriname!

  • 09 December 2013 - 14:22

    Dennis & Denise:

    Wat een rotleven!!
    Heerlijk weer jullie verhaal te lezen, en wat maken jullie veel leuke dingen mee! Geniet maar lekker! Liefs xx van ons:)

  • 09 December 2013 - 21:05

    Kim:

    Lekker genieten schat! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo en Tim

Actief sinds 12 Sept. 2013
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 16761

Voorgaande reizen:

08 Juni 2016 - 02 December 2016

Roadtrip states and canada

21 September 2013 - 12 April 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: