rare week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu rare week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu

rare week

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo en Tim

17 November 2013 | Suriname, Paramaribo

zo, ik heb veel te vertellen.. ik zal beginnen bij vorig weekend.
We zijn naar de peperpot plantage geweest. Om 7u vertrokken we op de fiets richting de waterkant waar we een boot namen naar de andere kant van de surinamerivier.
We vonden al snel een boot die ons vijven met fietsen voor maar 30 SRD over wilde varen, helemaal niets! In de surinamerivier ligt een Duits vrachtschip die in de tweede wereldoorlog tot zinken is gebracht door de duitsers zelf, vervolgens zijn alle duitsers opgepakt. Het was heel gaaf om er langs te varen en hem van zo dichtbij te zien.
Aangekomen op de andere kant kon de fietstocht beginnen!
we zijn natuurlijk eerst even verkeerd gefietst.. haha
Op peperpot aangekomen heb je daar een plantage en een natuurpark. We zijn eerst naar de plantage geweest. Daar was niet zo heel veel. we raakte aan de praat met een man die daar in de buurt woont en later heeft hij ons veel verteld over de plantage waardoor het een stuk leuker werd. hij heeft ons verteld wat de fabriek was waar ze koffie maakte, waar de opslag ruimte was en de huizen. Daarna nodigde hij ons bij hem thuis uit voor wat te drinken maar de rest wilde door naar hat natuurpark om nog wat dieren te kunnen zien.
Het natuurpark was heel gaaf, want het was een soort van tunnel waar we doorheen fietste. Een tunnel door het tropisch regenwoud. Op een gegeven moment stopte we eventjes, ik keek tussen de bomen en bosjes door en zat een kaaiman zitten. Hij schoot al snel weg. ik weet zeker dat het een kaaiman was omdat we die al eens eerder gezien hebben.
Iets verder stopte Tim opeens, hij zag een luiaard! het was echt heel gaaf, hij hing precies boven ons en hij zat daar eigenlijk wel prima. het maakte de dag absoluut helemaal compleet. de foto's van de luiaard staat op facebook!!

Verder goed nieuws, ik heb een stage!! Bij stichting projekten, een stichting die zich inzet om het lezen in suriname te bevorderen. ik houd mij bezig met het kinderboekenfestival, KBF. dit festival word in verschillende districten in Suriname gehouden.
dinsdag had ik mijn solliciatie en donderdag kon ik gelijk beginnen.
de eerste werkdag was heel erg leuk, leuke collegas en veel te doen'! ik kon gelijk aan het werk!
Ook werd ik gevraagd of ik meewilde naar Nickerie de volgende dag. een van de districten waar ze het eerste festival van het jaar 2014 gaan organiseren. Het was een lange busreis, we zijn om half 6 vertrokken. na 4uur kwamen we daar aan en konden we gelijk aan de slag. ze gaan daar samenwerken met een werkgroep van mensen uit die streek. het was heel leerzaam en ik merk dat ik gelijk meeparticipeer in de organisatie. na de dag was ik wel gesloopt. 4uur heen en 4uur terug is redelijk pittig. Wat ik niet moet vergeten te vertellen is dat ik op de terugweg vanaf Nickerie mijn eerste wilde aap heb gezien! vanuit de bus, niceeee.
wel zijn we 's avonds 1 drankje gaan doen, wat natuurlijk een latertje (vroegertje) werd..

afgelopen zaterdag zijn we met de huisbaas gaan varen. het was super leuk hij heeft een speedboot waar w om de buurt op mochten, die boot gaat zo'n 80 km/u (zei tim)
we hebben weer dolfijnen gezien. we hebben een rode ibis gezien, super vet! ze zijn redelijk zeldzaam geloof ik.
we zijn naar braamspunt geweest, het einde van Suriname. het begin van de zee. het is heel grappig, een klein eiland met een paar vissershuisjes erop, helemaal zelf gemaakt.
Op de terugweg werd de huisbaas gebelt. een van onze huisgenoten, Beth waar wij veel mee omgaan, was gebeten door een aap tijdens ee nandere tour. Zij waren al in het ziekenhuis en Tim en ik zijn er gelijk heen gegaan.
Iemand anders van die tour had het gefilmd omdat hij toevallig de aap aan het filmen was. het was niet fijn om het te zien.. de aap viel haar aan omdat iemand anders een banaan liet vallen. hij klom vanaf de andere kant naar haar toe en pakt met zijn handen/klauwen haar arm vast en begint met bijten, hij stopt pas als de aap geslagen word. Het zijn twee grote wonden, ongeveer zo groot als een kwartje. Ze heeft 8 hechtingen en heeft een tentanus prik gekregen. alleen de hondsdolheid prik heeft ze niet gehad. wij maakte ons daar wel een beetje zorgen over omdat iedereen altijd zegt dat ie die binnen 12u moet halen. wij hebben dus iedereen en alles afgebelt maar iedereen zei dat het maandag pas kon.. KUT SURINAME! (sorry voor het taalgebruik..) Uiteindelijk heeft iemand ons verteld dat ze zeggen dat je hem binnen 12u moet halen omdat men erdan voor zorgd dat het zo snel mogelijk gehaald word, dus is maandag helemaal geen probleem. We hebben dus een aardig lange e nvermoeiende nacht achter de rug.
Beth maakt het goed en we houden de wonden goed schoon. ze heeft wel veel pijn maar is voor de rest goed.
Het blijven wilde beesten..

Het was een rare, leuke, bizarre, vermoeiende en geschrokken week(weekend)
Er is veel gebeurd maar vandaag hebben we even lekker tust. ik zit nu op een balkon met uitzich over de surinamerivier en we zijn heerlikj even aan het chillen.
ik hou jullie op de hooge van mijn stage enz.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo en Tim

Actief sinds 12 Sept. 2013
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 16729

Voorgaande reizen:

08 Juni 2016 - 02 December 2016

Roadtrip states and canada

21 September 2013 - 12 April 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: