Eerste tour, eerste stage dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu Eerste tour, eerste stage dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu

Eerste tour, eerste stage dag

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo en Tim

01 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Ons eerste weekend in Paramaribo!
We zitten hier nu een week en vermaken ons prima. We hebben donderdag een BBQ gehad met ons guesthouse, en jaja we hebben kaaiman (waterkip) gegeten! Dat was erg lekker. het smaakt in eerste instantie een beetje naar kip. maar als je dan kip eet helemaal niet meer. Het heeft echt zijn eigen structuur maar is goed te eten.

Zaterdagavond zijn we met wat mensen uit het guesthouse gaan stappen. was echt onwijs gezellig. allemaal leuke nieuwe mensen ontmoet. we hebben het niet al te laat gemaakt want de volgende dag zouden we op tour gaan!
We gingen met de tour naar twee plantages, dolfijnen spotten en kaaimannen vangen. Als eerst voeren we met een boot over de surinamerivier richting de eerste plantage. de gids, Kenny, vertelde ons veel over de planten die er groeide, over de slavernij en over al het andere wat hij wist. hij was echt een geweldige gids voor die dag.
Vervolgens gingen we richting zee. We waren nog lang niet bij zee of de dolfijnen zwommen om de boot heen. we hebben er een heleboel gezien en ook nog eens van dichtbij. Op dat moment kwamen er hele donkere wolken boven ons. en ja hoor, een tropische regenbui. Het viel gelukkig wel mee hoe nat we waren omdat de boot overdekt was.
In de avond hebben we bij een klein dorpje gegeten en zijn we daarna kaaimannen gaan vangen. Het zat daar vol met muggen.. we hadden ons van top tot teen helemaal met deet ingesmeerd maar dat heeft niet echt geholpen.. we zaten in kleine bootjes waarin je niet te veel moest wiebelen anders viel je om. We waren net weg met de bootjes en het begon weer keihard te regenen. Gelukkig hadden wij poncho's gekocht en meegenomen zodat we niet zeiknat waren. We hadden met zijn alle 1 grotere kaaiman gevangen en twee kleintjes. was een onwijs leuke ervaring met een hele gezellige groep mensen.

Maandag is voor ons de stage begonnen. Tim moest om 8uur op zijn stage zijn. samen met zijn collega die bij ons in het guesthouse woont is hij naar zijn stage gegaan. iets over 8 kwamen zij aan op hun stage, maar er was natuurlijk nog niemand.. zo'n 20 minuten later verscheen de eerste persoon die het kantoor opende. Samen met zijn begeleider heeft hij besproken wat hij moet doen, het was iets met een projectplan herschrijven, ohja en of hij dat even binnen 10 dagen wilt doen. De hele dag had hij de tijd om er aan te werken alleen moest zijn baas het oude project nog even opsturen. dit kreeg Tim pas om half 3 binnen en hij zit tot 4u op kantoor. echt op zijn surinaams dus!

Bij mij was het zo dat ik eerst naar het ziekenhuis moest, daar geeft mijn stage voorlichting op de kraamafdeling. ik ging observeren hoe zij dat doen. Het was heel leuk om te zien maar vooral ook leerzaam.
vervolgens ging ik ook naar kantoor. ik heb vooral beetje rond gekeken en me ingelezen. Hier op mijn stage zijn ze super gezellig en kletsen veel. alleen volg ik het niet echt.. ze praten snel, doorelkaar en met een flink surinaams accent. ik denk dat dit gewoon even moet wennen maar voor de eerste dag viel het wel erg op.

We beginnen vandaag aan onze tweede dag en ik ben benieuwd hoe dit zal gaan. de foto's van onze avonturen staan op Facebook, dus mocht je die willen zien....