vakantie BRAZILIE! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu vakantie BRAZILIE! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu

vakantie BRAZILIE!

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo en Tim

11 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Nadat we alles hadden afgerond was het tijd voor onze welverdiende vakantie in BRASIL!
om eerlijk te zijn had ik geen idee wat te verwachten maar we hadden er beide onwijs veel zin in.
We vlogen vanaf Paramaribo naar Belem. met natuurlijk 2 uur vertraging.
vanuit het vliegtuig was het al zoooooo mooi. je kijkt naar beneden, ziet alleen maar groen, mooie amazone rivier er tussen. het is echt een geweldig uitzicht.
In Belem aangekomen zijn we naar het hotel gegaan wat in het reisgidsje stond. het was een redelijk hotel maar we zouden de volgende dag lekker opzoek gaan naar wat anders.
Belem is een aparte stad... in het oude centrum heb je elke dag, de hele dag markt. in de winkelstraat staan allemaal krampjes en het is bomvol. de winkels aan de zijkant hebbenallemaal een grote box voor staan met een man die door een microfoon loopt te schreeuwen... wij waren heel benieuwd wat ze allemaal zouden zeggen maar het zal wel klanten naar binnen trekken (misschien goed idee'tje pap?)

de tweede dag gingen we alles regelen, we hadden een nieuw en mooi hotel, we hadden tickets voor de boot naar manaus gekocht en we waren er helemaal klaar voor. die dag erna werd ik ziek.. waarschijnlijk iets verkeerds gegeten, maar het was geen pretje. Die avond was het nog meer feest want Tim werd ook ziek.. onze eerste week hebben we dus zowat in de hotel kamer doorgebracht.

we besloten om niet de reis met de boot naar manaus te maken, daar waren we nog te zwak voor. we hebben de plannen om gegooid en zijn naar het eiland Algodoal geweest, ZEKER EEN AANRADER!
het is een soort hippie eiland waar geen auto's rijden en alles met paard en wagen gedaan word. we zaten in een guesthouse die aan het strand zat en het is echt echt prachtig. we hebben daar beetje gesurft, gezwommen en echt goed bijgekomen. Ook hebben we dolfijnen gespot, die redelijk dichtbij in de zee zwommen. we hebben daar echt een goede tijd gehad.

helemaal uitgerust gingen we op naar Sao Luis. dat ligt 11 uur met de bus verder. we hebben nog nooit in zo'n geweldige bus gezeten haha. het was een nacht bus en !!zelfs ik!! heb daar prima in geslapen. de bussen zijn geluisd stil en j hoort niets van buiten.. het is heel gek.
Sao luis vonden wij niet heel boeiend. de stad heeft niet echt veel te doen.. alleen het historisch centrum maar daar waren we na 2 dagen al op uitgekeken. gelukkig is dicht bij Sao Luis een National Park, genaamd Lencois Maranhenses (niet uit te spreken)
het enige wat ik daar over kan zeggen is dat als je ooooooooit de kans krijgt daar heen te gaan, dan MOET je dat doen.
het is echt een onrealistische, wannzinnige, bizarre, mooie ervaring. we gingen met een jeep de jungle in. dan kom je aan bij een soort grote duin,d die ga je over en dan sta je daarboven op uit te kijken over een soort woestijn van wit zand wat doorloopt tot de horizon. je kijkt achter je en je ziet oerwoud, je kijkt voor je en je ziet woestijn. er is echt een soort grens tussen die twee. echt te bizar voor woorden. We vroegen aan de gids hoe groot het park was en of je naar de andere kant kon, als je naar de andere kant wilde dan duurde dat 4 dagen..
in het zand lagen mooie lagons met blauw helder water. het was allemaal regen water dus super fris. we hbben daarin heerlijk gezwommen en het was echt heel raar. een ervaring die jezelf moet beleven.
dit was ook wel het tofste van de hele vakantie.

na Sao luis zijn we teruggegaan naar Belem en zijn we vanaf daar weer naar een ander eiland gegaan. Cortijuba. hier geld hetzelfde, er rijden we wat scooters en een wat tractoren maar voor de rest paard en wagen. We hebben hier een mountainbike gehuurd en zijn lekker het eiland overgeweest (die niet volledig in een rondje loopt blijkt...) de hele dag hebben we op de fiets gezeten en het was echt geweldig.
tweede dag daar was lekker bijkomen van de lange tocht en ons klaar maken om terug naar belem te gaan en terug naar Suriname

We hebben een geweldige vakantie gehad en brazilie is een land in opkomst, dat zie je aan alles. de taalbarriere was helaas wel redelijk groot... ze spreken geen engels en vinden het raar dat als jij naar Brazilie komt je geen portugees spreekt.... jij komt toch hierheen?! maar goed we hebben ons kunnen redden..

nu zit ik hier in suriname en is het opeens onze laatste dag.. we zijn gisteren nog even voor de echt aller laatste keer langs geweest bij onze stages. wat langer duurde dan verwacht, afscheid nemen is toch wel raar. al bleef iedereen maar zeggen ' tot ziens' en ' ik zie je' de laatste dingen zijn gekocht (de lekkere sambal uit su) en vandaag word het inpakken. het is dubbel, beide hebben we zin om naar huis te gaan maar toch gaan we hier ook veel dngen missen. we hebben een geweldige tijd gehad en we hebben beide veel geleerd. niet alleen van stage maar van alles. het is een ervaring om nooit te vergeten en we sluiten suriname in ons hart.

op naar het volgende avontuur! Lets see what happend in NL...

dit is dan ook mijn laatste blog van onze reis, iedereen bedankt voor het lezen. ik vond het leuker om te schrijven dan verwacht (misschien wel een carriere switsch?) en hoop jullie allemaal snel te zien in Nederland. Wie weet onder het genot van onze favo suri gerechten, roti of saoto soep!