Times flies... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu Times flies... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo en Tim - WaarBenJij.nu

Times flies...

Door: Bo

Blijf op de hoogte en volg Bo en Tim

27 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Jeeeetje, wat gaat de tijd snel opeens.. We zijn op dit moment zo druk en met allerlei dingen bezig dat ik nu niet eens meer weet wat ik wanneer gedaan heb..

Maar goed, we gaan het weer gewoon proberen ondanks dat mijn tijdlijn niet helemaal zal kloppen.

We zijn (eindelijk) een keer naar Paramaribo zoo geweest. dit wilde we elke keer doen maar dan was er weer dit, dan was er weer dat, dan was er regen enz. Het is groter dan je denkt en heel anders dan we gewend zijn! de dieren hadden naar onze mening redelijk kleine kooitjes.. ze waren actief maar soms vroegen we ons af of dit kwam door de kleine ruimte of waren ze echt zo actief. We hebben het in ieder geval gezien, dus kunnen we deze ook weer van ons lijstje afstrepen. Naarmate het einde langzaam in zicht komt ga je lijstjes maken.. en die van ons is nog veelste lang!

Ook gaat de tijd snel omdat iedereen hier langzaam weg gaat.. er komen gelukkig wel een heleboel nieuwe leuke mensen bij maar toch gaat de tijd hierdoor extra snel. We hebben de afgelopen tid dus vele afscheidsfeestjes gehad.

Op de stages gaat het goed, want jaja, we zijn hier natuurlijk ook gewoon aan het werk. Tim is heel druk met allerlei projecten en ik ga kijken of hij daar van de week misschien wat over kan schrijven!
Bij mij op stage gaat het heel goed. ik ben lekker druk en lekker bezig. krijg mooie complimenten. Er is veel te doen want de Kinderboekenfestivals staan voor de deur! We hebben afgelopen week de Finales van het wedstrijdonderdeel muscial gehad in Nickerie. Dit organiseerde ik samen met een collega van mij, Charissa. het was absoluut een succes! de kinderen hadden geweldige musicals en het programma liep perfect! Aangezien Nickerie ver is en ik ook twee workshops moest verzorgen, 1 op de dag van de wedstrijden en 1 op de dag erna, bleven wij overnachten daar. Nickerie is een stuk kleiner dan Paramaribo maar ik vind het daar erg leuk. Het is een beetje te vergelijken met Haarlem, Amsterdam = Nickerie, Paramaribo. Volgende week moet ik daar weer heen maar dan voor 3 dagen festival. we gaan er op zondag heen om alles klaar te maken want op maandag beginnen we om 8u met het festival. het ochtend programma zal van 8 tot 1 zijn en het middagprogramma van 5 tot 8 geloof ik. we hebben ook nog wat vrije tijd dus, hopelijk kan ik in die tussentijd nickerie ontdekken! Heb het in ieder geval erg naar mijn zin op mijn stage en zit helemaal op mijn plek.

Afgelopen weekend zijn we met Beth en Mike naar Blakka watra geweest. een kreek niet zo ver van Paramaribo. het water is echt zwart (blakka watra staat voor zwart water). het komt door de bladeren die in het water liggen. ergens lijkt het ook heel erg op cola. het water was super koud maar heerlijk verfrissend. We hebben heerlijk gebbqt, op een mooie geimproviseerde bbq.. namelijk met een rekje die je in de badkamer kan ophangen als grillplaat, werkt errug goed! mooi kampvuurtje gemaakt en Beth en Tim hebben chill gitaar gespeeld. Echt heel fijn!
's avonds in de hangmat, super lekker! wel een beetje jammer dat er een mega grote kever in mn shirt zat tijdens het slapen.. was wel ff schikken als je halft ligt te slapen en je merkt dat er een beest in je t-shirt zit!
de volgende dag zijn we naar de Jodensavanna geweest, dt noemen ze ookwel klein Jerusalem aan de rivier. Het is een mooie plek wat vroeger een welvarenden Joodse community was. er waren zo'n 570 Joden die zo'n 9000 slaven hadden, echt bizarre aantallen. dit was verdeelt over zo'n 40 plantages.. Het is gewoon niet voor te stellen. Er waren veel graven en een ruine van een oude synagoog. De Jodensavanna kwam ook veel voor in het boek hoe duur was de suiker, dus kon ik me goed inbeelden hoe het geweest moet zijn daar..
Om naar de Jodensavanna en Blakka watra te komen moest je een rivier over. Er is ooit een grote mooie brug gebouwd maarja, er is ooit een rijke stinkerd met zijn boot tegen aan gevaren en toen was de brug kapot. natuurlijk was het de brug die niet goed was en lag het niet aan de rijke stinkerd.. geweldig verhaal en grappig om die brug te zien. we moesten dus met een pond over en hebben alles van dichtbij kunnen zien. ze zeggen dat ze de brug weer willen opbouwen ooit.. maar voorlopig is dat denk ik niet het geval. een deel van de brug ligt ook nog steeds in het water. een apart gezicht allemaal.
Op de terugweg naar Paramaribo zijn we nog even gestopt bij Domburg. een klein dorpje wat op zondag altijd heel gezellig meot zijn. en dat was het, je kon er lekker aan de rivier zitten, eten en luisteren naar muziek en geroesemoes om je heen. fijn weekend was het.

Nu even heel iets anders, WIJ HEBBEN ONZE TICKETS GEBOEKT NAAR BRAZILIE!
We vliegen op 17 maart naar Belem. vanaf Belem willen we met de boot richting Manaus. de boot gaat over de amazone rivier en duurt zo'n 7 dagen. vanaf manaus vliegen we waarschijnlijk weer terug naar Belem om vervolgens door te gaan naar Sao Luiz. vlak bij Sao Luiz is er een National Park (de naam heb je nog te goed van me...) waar je een witte woestijn hebt! Dat zit zo'n beetje in de planning, onwijs leuk! we kunnen echt niet wachten. We vliegen op 7 april terug naar Paramaribo en hebben dan nog een paar daagjes om hier afscheid te nemen. de tijd vliegt.. vooral omdat op mn werk een aftel kalender is tot het kinderboekenfestival in Paramaribo. vlak daarna vertrekken wij dus ik wordt vanaf nu elke dag geconfronteerd met het aantal dagen.

Morgen is het feest! want jaja, ik word 20! mn laatste uurtjes als tiener..
of zoals ze het hier zeggen mn bigi yari! Ik heb begrepen van de surinamers dat je tot 12u op moet blijven want dan is je owru yari. ik denk dat ik 12u NL tijd maar aanhoud aangezien ik de volgende dag weer om 8u op werk moet zijn. de meeste surinamers vragen voor hun verjaardag verlof omdat ze het groots vieren! en is een soort ongeschreven regel, je krijgt eerder vrij voor je verjaardag dan voor een andere reden. dat zijn wij dus absoluut niet gewend!
Ondanks dat jullie allemaal mijn bigi yarie missen, snap ik natuurlijk heeeeeeeeeeeeeeeeel goed dat jullie staan te poppelen om mij TOCH een kado te geven.. nou weetje, DAT KAN! een kleine donatie voor mn bigi yarie/Trip naar brazilie is meer dan welkom!
cadeau'tjes kunnen gestort worden op: NL30ABNA0615067417 t.a.v. B van Ladesteijn

Ik ga nu lekker taart bakken, als je ook een stukje wilt, Prinsessestraat 31 Paramaribo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo en Tim

Actief sinds 12 Sept. 2013
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 16705

Voorgaande reizen:

08 Juni 2016 - 02 December 2016

Roadtrip states and canada

21 September 2013 - 12 April 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: